O NAS
Co jest naszą misją?
Pracownia Wolnej Edukacji dąży do stworzenia przestrzeni przyjaznej dziecku, w taki sposób, by szanować jego indywidualny rozwój, predyspozycje i talenty. By zachęcać do podejmowania aktywności, wspierać w poszukiwaniu odpowiedzi, umożliwiać realizację marzeń.
Edukacja to proces wielostronny, w którym uczestniczy uczeń, edukator i rodzic, a dziecko jest nadrzędnym podmiotem w tym procesie.
Naszą misją jest wychowanie samodzielnych, odpowiedzialnych, empatycznych i szczęśliwych obywateli świata.
Szkoła bez szkoły, czyli jak to się zaczęło?
W 2019 grupa rodziców zaczęła rozmawiać o tym, że ich dzieci niedługo pójdą do szkoły. Dorośli wspominali swoje doświadczenia szkolne, mówili o tym, co chcieliby zmienić i o jakiej edukacji marzą dla własnych dzieci. W taki sposób narodził się pomysł, by stworzyć miejsce gdzie nauka będzie przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Miejsce, w którym relacje między dziećmi, rodzicami i nauczycielami będą pełne szacunku, empatii i wzajemnego zrozumienia. Zamarzyła im się szkoła bez szkoły – bez dzwonków, sztywnych i odtwórczych lekcji, ocen i stert zadań domowych. Szkoła, w której wszyscy poczują swoją sprawczość i odpowiedzialność za zdobywanie wiedzy i odkrywanie talentów. Z marzeń narodziły się plany, z planów cele i zadania, które doprowadziły w 2020 roku do zawiązania się nieformalnej grupy rodziców edukujących dzieci w ramach edukacji domowej Escuela, a następnie do powstania fundacji Pracownia Wolnej Edukacji.
Dlaczego fundacja, czyli jak działamy?
W 2021 roku do życia została powołana fundacja Pracownia Wolnej Edukacji. Taka forma działania została wybrana ze względu na możliwości jakie stwarza. Po pierwsze celem pracowni nie jest cel zarobkowy, ale społeczny. Po drugie forma fundacji otwiera szereg możliwości do realizacji określonych zadań edukacyjnych, kulturalnych i społecznych zgodnych ze statutem fundacji. Pozwala na realizację szeregu działań takich jak prowadzenie pracowni, organizację warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych, prowadzenia szkoleń w wielu obszarach i dziedzinach oraz organizacji różnych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży zarówno latem jak i zimą.Pozwala na pozyskiwanie funduszy na działania statutowe z różnych źródeł w postaci grantów, dotacji i darowizn. Jej działania są jawne, transparentne i dostępne dla każdego. Forma fundacji pozwoliła też na stworzenie i otwarcie Przedsiębiorstwa Społecznego, w ramach którego możliwie było zatrudnienie nauczycieli, edukatorów, szklenia kadry oraz doposażenie pracowni w materiały edukacyjne, książki i inne wyjątkowe narzędzia pracy. Forma fundacji umożliwia lub ułatwia współpracę z innymi instytucjami społecznymi i kulturalnymi takimi jak Miejski Ośrodek Kultury w Żorach, Biblioteka Miejska w Żorach, Muzeum Miejskie w Żorach i przede wszystkim Żorskie Centrum Organizacji Pozarządowych. Od 2022 roku naszą pracownię ESCUELA przenieśliśmy do Żorskiego Centrum Organizacji Pozarządowych w Żorach na osiedlu Sikorskiego 52. Równocześnie współpracujemy z Centrum Aktywności Lokalnej w Żorach organizując liczne warsztaty i spotkania na Dworcu PKP. Dużą część naszych zajęć prowadzimy w Leśnym Ośrodku Edukacji Ekologicznej „Park Piaskownia” w Żorach.
Jakie mamy osiągnięcia?
Pracownia Wolnej Edukacji w 2021 roku rozpoczęła współpracę z Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS w Rybniku co zaowocowało uzyskaniem w lipcu 2021 status Przedsiębiorstwa Społecznego.
Przedsiębiorstwo Społeczne w ramach swojej działalności stworzyło miejsca pracy dla osób bezrobotnych. Od lutego 2022 roku fundacja rozpoczęła współpracę z Powiatowym Urzędem Pracy w Żorach organizując półroczny staż dla osób bezrobotnych. Swoimi działaniami wspieramy osoby zagrożone wykluczeniem na rynku pracy.
W ciągu swojej działalności w roku 2021 fundacja zorganizowała w świetlicy MOK Wodzisławska 300 około 800 godzin zajęć edukacyjno-rozwojowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W roku 2022 nadal prowadzi w/w zajęcia wzbogacone licznymi warsztatami, szkoleniami, spotkaniami.
W okresach ferii zimowych i wakacji fundacja organizuje ferie, półkolonie oraz warsztaty dla dzieci z Żor i okolic. Pochwalić możemy się organizacją półkolonii letnich w Ośrodku Edukacji Ekologicznej "Park Piaskownia w Żorach, gdzie zapewniliśmy opiekę, program i kadrę dla 45 dzieci. Zimą
Latem 2021 roku zorganizowaliśmy półkolonie letnie w Ośrodku Edukacji Ekologicznej "Park Piaskownia" w Żorach, zapewniając opiekę, zajęcia i kadrę dla 45 dzieci z Żor i okolic.
W lutym 2022 przy współpracy Żorskiego Centrum Organizacji Pozarządowych w Żorach oraz Gminy Miejskiej Żory fundacja zorganizowała ferie dla dzieci w wieku od 6 - 13 lat "Smyki dbają o zdrowe nawyki".
Od 04.07.2022 - 15.07.2022 fundacja przy współpracy z Fundacją Zielone Szkiełko rozpoczyna codzienne warsztaty dla dzieci w wieku od 6 - 13 lat z Żor i okolic "Dzikie Lato".
Kto za tym stoi, czyli nasz zespół.
Anita Czerner-Lebedew
Etnolożka i antropolożka kultury, prezeska Stowarzyszenia Międzykulturowego Maloka oraz Pracowni Wolnej Edukacji. Uczestniczyła w dwuletnim programie stypendialnym Dharmasiswa w Indonezji. Współpracowała z Kolumbijskim Instytutem Antropologii i Archeologii w Bogocie, podróżowała po Wietnamie, Indiach i Kolumbii. Koordynuje projekty z zakresu edukacji międzykulturowej, prowadzi szkolenie antydyskryminacyjne oraz przeciwdziałające hejtowi i mowie nienawiści. Jest animatorką przy projektach dotyczących wielokulturowości. Od kilku lat aktywnie działa w inicjatywach oraz organizacjach pozarządowych wspierających edukację międzykulturową i alternatywną. Na co dzień tworzy dwukulturowy dom wraz z australijskim mężem i synem Danielem.
Agnieszka Zapart
Wiceprezeska fundacji Pracownia Wolnej Edukacji. Psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka Gestalt oraz rysowniczka. Uwielbia swoją pracę. Psychoterapia to jednocześnie trudny, ale i dający bardzo wiele satysfakcji zawód. Pracuje w podejściu Gestalt, ponieważ wymaga ono całościowego patrzenia na człowieka i brania pod uwagę nie tylko jego myśli i emocji, ale także tego, co dzieje się w ciele, a to jej zdaniem jest kluczem do sukcesu w psychoterapii. Przez lata pracy zebrała szereg doświadczeń i refleksji, którymi zapragnęła się dzielić poprzez komiks w formie Obrazkoterapii.
Anna Nowacka
W fundacji specjalistka od spraw projektów. Socjolożka, absolwentka Szkoły Liderów Społecznych i Politycznych. Przez 5 lat pełniła mandat radnej Rady Miasta Żory, obecnie działa w Radzie Dzielnicy Kleszczówka. Zawodowo związana z Centrum Organizacji Pozarządowych, zaangażowana w tworzenie od podstaw Centrum Aktywności Lokalnej na zmodernizowanym dworcu kolejowym w Żorach. Zainteresowana nurtem edukacji leśnej, ukończyła Kurs Leśnych Przewodniczek "Podróż do Zaczarowanego Lasu", opiekuje się też Leśnym Ośrodkiem Edukacji Ekologicznej "Park Piaskownia" w Żorach. Prywatnie mama Róży, Mai i Wojtka, których od małego angażuje w sprawy "swojej małej ojczyzny". Uwielbia rower oraz chodzenie po górach.
Alicja Wybraniec - Białoń
Edukatorka i instruktorka w Pracowni Wolnej Edukacji. Nauczycielka Montessori w klasach 1-3, Trenerka Metod Relaksacyjnych dla Dzieci (w tym Mindfulness), Trenerka Kreatywnego Umysłu, bajkoterapeutka. Jej pasją i powołaniem jest praca z dziećmi. Ciągle doskonali swój warsztat pracy uczestnicząc w wielu kursach i szkoleniach. Zwolenniczka fuzji alternatywnych metod nauczania i dostosowania ich do indywidualnych potrzeb dzieci. Prywatnie kolekcjonerka baśni, miłośniczka NVC, jogi, filozofii wschodu oraz dobrej herbaty parzonej w ceremonialnym stylu gong fu.
Anna Czerniavska
Jest nauczycielką języka i literatury ukraińskiej. W 2020 roku znalazła się na liście 50 najlepszych nauczycieli na Ukrainie (Global Teacher Prize Ukraine) oraz w tym samym roku zajęła II miejsce w konkursie "Nauczyciel Roku". W pracowni Escuela przybliża dzieciom edukację międzykulturową i językową. Zachęca do nauki języka angielskiego i ukraińskiego. Nie boi się wyzwań i bardzo chętnie zdobywa nową wiedzę. W wolnym czasie lubi gotować i pisać bajki.
Emilia Wąż
Jedna z trzech fundatorek Pracowni Wolej Edukacji oraz autorka loga i grafiki Escueli. Od 15 lat zajmuje się projektowaniem graficznym i ilustracją. 13 lat pracowała w Miejkim Ośrodku Kultury tworząc plakaty i grafiki. Rok temu otworzyła swoją pracownię graficzno - ilustratorską, gdzie ilustruje i projektuje na zlecenia. Od czasu do czasu tworzy limitowane serie plecaków, kubków, poduszek ze swoimi autorskimi grafikami. Tworzy autorskie czarno-białe i kolorowe ilustracje, przyozdabiając je w różnorodne akcenty ornamentalne. Inspiracje odnajduje w przyrodzie, bajkach, relacjach i życiu codziennym. www.emilysnake.pl Instagram @emilysnakee FB: Emilia Wąż- illustration
Natalia Pluta
W latach 2021-2022 towarzyszyła dzieciom w zdobywaniu wiedzy oraz poszerzaniu horyzontów. Zajmowała się przede wszystkim edukacją matematyczną. Z zawodu pedagog oraz pracownik socjalny. Ukończyła Uniwersytet Śląski w Katowicach na kierunkach pedagogika opiekuńczo-wychowawcza oraz praca socjalna.
Manuela Prekiel
Jedna z trzech fundatorek i do października 2022 roku wiceprezeska w zarządzie fundacji Pracownia Wolej Edukacji. Zawodowo od kilkunastu lat prowadzi w Żorach niestandardowy Klub dziecięcy Balonik, w którym wprowadza nowatorskie rozwiązania, myśli pedagogiczne i najnowsze osiąnięcia wiedzy neurodydaktycznej.